آیا استخراج و خرید و فروش بیت کوین در ایران قانونی است؟

آیا در ایران بیت کوین قانونی است؟ این سؤالی است که از ۲ جنبه مختلف می‌توان به آن پرداخت.

مقدمه

آیا در ایران بیت کوین قانونی است؟ این سؤالی است که از ۲ جنبه مختلف می‌توان به آن پرداخت.

اول اینکه آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

دوم اینکه آیا خرید و فروش و نگهداری بیت کوین در ایران قانونی است یا خیر؟

در این مطلب بنا داریم که به این پرسش‌‌‌ها پاسخ دهیم.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

احتمالاً پاسخ این سؤال، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. باید بدانید که استخراج بیت کوین در ایران عملی مجرمانه تلقی نمی‌‌‌شود، اما استفاده از تجهیزات ماینینگ، جرم است. نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی موظف است در صورت مشاهده تجهیزات استخراج، آنها را ضبط و با متخلفین برخورد کند. در روی دیگر این سکه، دولت به واردکنندگان اجازه واردات دستگاه‌‌‌های ماینر را داده است. ضمن اینکه بر اساس قوانین ایران، استخراج بیت کوین یک پروسه قانونی خواهد بود. برای روشن شدن این موضوع باید بدانید که استخراج بیت کوین تنها با اخذ مجوز از وزارت صمت امکان‌‌‌پذیر است. این وزارتخانه تنها به افرادی که قصد راه‌‌‌اندازی فارم بیت کوین دارند، مجوز استخراج اعطا می‌‌‌کند. یکی از قوانین استخراج بیت کوین در ایران، تأمین برق فارم توسط متقاضی است. این مجوز‌‌‌ها تنها برای ۶ ماه صادر می‌‌‌شوند که در پایان دوره ممکن است ۶ ماه دیگر تمدید شوند. البته در صورتی که قبلاً اقدام به راه‌اندازی فارم به صورت غیر قانونی کرده‌اید، نگران نباشید. برای ثبت درخواست خود می‌توانید به سایت بهین‌یاب مراجعه کنید. ‌‌‌در صورتی که بخواهید ازAntminer S17 استفاده کنید، بیش از ۱۲۵ دستگاه از آن را برای اخذ مجوز نیاز دارید. این دقیقاً همان نکته کلیدی است که شما را از حیرت درمی‌آورد. بنابراین در صورتی که ۱ یا ۲ دستگاه ماینر در اختیار دارید، به احتمال زیاد می‌‌‌بایست منتظر جمع‌آوری تجهیزات خود توسط پلیس باشید.

آیا نگهداری و خرید و فروش بیت کوین قانونی است؟

اما مطلب دیگری که باید در مورد آن صحبت کرد، این است که آیا نگهداری و خرید و فروش بیت کوین قانونی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که با توجه به قانونی بودن پروسه استخراج بیت کوین، به احتمال زیاد خرید و فروش یا نگهداری آن غیرقانونی نیست. ضمن اینکه با توجه به عدم وجود قوانین مرتبط با این موضوع، نگهداری آن نمی‌تواند غیرقانونی باشد. البته به یاد داشته باشید که در صورت محرز شدن سوءنیت کاربر، پلیس مجاز به دخالت در این زمینه است.

در صورتی که برای پلیس محرز شود که هدف کاربر از خرید بیت کوین، انجام اعمال مجرمانه است؛ اجازه دستگیری فرد را دارد.

اگر با خصوصیات بیت کوین آشنا باشید، حتماً می‌‌‌دانید که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌‌های این ارز دیجیتال، ناشناس بودن تراکنش‌‌‌های آن است. بنابراین افراد مجرم به راحتی می‌‌‌توانند از طریق آن به اهداف پلید خود دست پیدا کنند. به احتمال زیاد همین ویژگی است که بسیاری از دولت‌ها و کشور‌‌‌ها را نسبت به استفاده از آن حساس کرده است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که همین ویژگی می‌تواند نقش مهمی در دور زدن تحریم‌‌‌ها داشته باشد.

پرسش و پاسخ‌‌‌های مرتبط با استخراج بیت کوین در ایران

اکنون برای رفع هر گونه ابهام در این زمینه، چند پرسش مهم را با هم مرور می‌کنیم.

آیا امکان طرح شکایت در زمینه ارز دیجیتال ممکن است؟

باید بدانید که در صورت بروز کلاهبرداری در زمینه خرید و فروش بیت کوین، شما می‌‌‌توانید از فرد کلاهبردار شکایت کنید. به‌ عنوان‌ مثال شما اقدام به خرید بیت کوین از شخصی ناشناس می‌‌‌کنید. با وجود واریز پول برای وی، طرف مقابل از ارسال بیت کوین توافق‌شده به کیف‌ پول شما خودداری می‌کند. در این زمان شما می‌‌‌توانید با ارائه مستندات، از فرد مقابل شکایت کنید.

نظر فقها در مورد بیت کوین و ارز‌‌‌های دیجیتال چیست؟

برای کسب تکلیف در مورد حکم شرعی استخراج بیت کوین، با دفتر مرجع خود تماس بگیرید.

آیا استفاده از بلاکچین بیت کوین قانونی است؟

پاسخ این سؤال مثبت است. بلاکچین یک فناوری جدید است و مسلماً استفاده از بلاکچین به خودی خود غیرقانونی نخواهد بود. البته در صورت محرز شدن استفاده نادرست و انجام اعمال غیرقانونی با آن، استفاده از این فناوری نیز غیرمجاز و غیرقانونی خواهد بود.

آیا بیت کوین ایرانی وجود دارد؟

پروژه‌‌‌های مختلفی در زمینه ایجاد و راه‌‌‌اندازی ارز دیجیتال ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از این پروژه‌‌‌ها نیز پیشرفت‌‌‌های قابل توجهی کسب کرده‌‌‌اند. البته در حال حاضر امکان رقابت بین ارز دیجیتال ایرانی با بیت کوین و سایر ارز‌‌‌های دیجیتال معروف وجود ندارد. با این وجود، حرکت به سمت استفاده از ارز‌‌‌های دیجیتال می‌‌‌تواند به کم کردن فشار تحریم‌‌‌ها کمک شایان توجهی کند.

استفاده از ارز‌های دیجیتالی داخلی یا خارجی می‌تواند تأثیر زیادی بر دور زدن تحریم‌ها داشته باشد.

سخن پایانی

بدون شک استفاده و نگهداری از بیت کوین قانونی است و کسی نمی‌‌‌تواند معترض شما در این زمینه شود. از سوی دیگر استخراج بیت کوین با اخذ مجوز قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بدون اشکال است. این نشانه‌‌‌های مثبت می‌‌‌تواند نویدبخش فراگیری بیت کوین در سراسر ایران باشد.

مطالب پیشنهادی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.