همه چیز در مورد دلار تتر Theter_USDT (تتر چیست؟)

همه چیز در مورد دلار تتر Theter_USDT (تتر چیست؟)

تتر واژه ای آشنا برای معامله گران بازار ارزهای دیجیتال است که اگر قصد ورود به این بازار را دارید می بایست تتر را بیشتر بشناسید. در این مطلب به این سوالات که تتر چیست، چگونه کار می‌کند و چرا قیمت آن همیشه ثابت است، پاسخ می‌دهیم. همچنین در این مقاله با بهترین کیف پول‌های این ارز دیجیتال و نحوه خرید آن آشنا می‌شوید.

تتر (Tether) چیست؟

تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT، یک ارز دیجیتال است که با قیمت ثابت خود از شما در مقابل نوسانات شدید بازار محافظت می‌کند و با آن می‌توانید به صورت دیجیتالی دلار منتقل کنید. ارزش هر واحد تتر همواره برابر با ۱ دلار ایالات متحده آمریکا است. به طور کلی تتر یک ارز رمزنگاری مبتنی بر بلاک چین است که توکن های در گردش آن با مقدار معادل از ارزهای فیات مثل دلار، یورو یا ین ژاپن که در یک حساب بانکی مشخص نگهداری می شود، پشتیبانی می شوند. توکن تتر که ارز شبکه تتر است با نماد USDT مبادله می شود. ارز رمزنگاری شده Tether که با نماد USDT در اغلب صرافی‌های رمزارز مطرح سراسر جهان در دسترس کاربران قرار دارد، توسط شرکت هنگ کنگی Tether Limited به بازار عرضه شد. این ارز دیجیتال یکی از ده‌ها ارز دیجیتال باثبات (استیبل کوین – Stable Coin) در بازار ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال باثبات دارای پشتوانه کالا و دارایی‌های دیگر هستند. قیمت ارزهای دیجیتال باثبات همیشه وابسته به ارزش دارایی‌های پشتوانه است و با آنها بالا و پایین می‌شود. به جز تتر، تعداد زیادی ارز دیجیتال باثبات دیگر با پشتوانه دلار آمریکا در بازار عرضه شده است، اما USDT در حال حاضر قدرتمندترین ارز دیجیتال باثبات بوده و در زمان نگارش این مطلب، با ۸ میلیارد دلار ارزش بازار، پس از بیت کوین، اتریوم و ریپل (XRP)، با قدرت بر رده چهارم بازار ارزهای دیجیتال تکیه زده است.

تتر برای معامله‌گران دو کاربرد اصلی دارد:

در امان ماندن از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال
انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به صورت دلاری

فرض کنید ۱ بیت کوین با قیمت ۸,۰۰۰ دلار خریده‌اید. کمی بعد قیمت به ۱۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. خیلی سریع و آسان بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل می‌کنید و ۸,۰۰۰ واحد USDT ذخیره می‌کنید. سپس قیمت بیت کوین سقوط می‌کند و به ۶,۰۰۰ دلار می‌رسد، اما ارزش سرمایه شما همچنان ۸,۰۰۰ دلار است و می‌توانید با آن در قیمت‌های پایین بیت کوین بیشتری بخرید. تتر را به راحتی می‌توانید در کیف پول‌های دیجیتالی روی موبایل یا کامپیوتر خود و یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها ذخیره کنید. ارسال و دریافت تتر به‌سادگی و سرعت ارسال یک ایمیل است. همین ویژگی‌ها باعث شده است تا این ارز دیجیتال برای معامله‌گران بسیار محبوب باشد. Tether یکی از اولین ارزهای رمزنگاری شده بود که ارزش بازار خود را به ارز فیات گره می زد. Tether که در ژوئیه سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد ، در ابتدا با نام “Realcoin” آغاز شد ، هر سکه تولید شده ۱.۰۰ دلار ارزش داشت تا اصطکاک جابجایی ارز واقعی را در کل اکوسیستم cryptocurrency کاهش دهد. به دلیل گره خوردن به دلار ، تتر و سایر ارزهای رمزنگاری شده مشابه آن “stablecoin” لقب گرفته اند. Tether بزرگترین stablecoin با سرمایه گذاری در بازار است و کاربران آن می توانند tether را با دلار بازخرید کنند. در ابتدا Tether در Omni Layer بیت کوین راه اندازی شد ، اما همچنان به پروتکل های دیگر از جمله Ethereum ، Bitcoin Cash ، TRON ، EOS و شبکه Liquid گسترش یافت.

تتر چگونه کار می‌کند و چرا قیمت آن همیشه ثابت است؟

به ازای هر واحد تتری که تولید می‌شود ۱ دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری شده است که به عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند. یعنی اگر ۴,۰۰۰,۰۰۰ واحد USDT به بازار عرضه شده باشد، باید ۴,۰۰۰,۰۰۰ دلار در خزانه بانک نگهداری شود تا قیمت آن همواره برابر ۱ دلار بماند. البته بر سر این موضوع در بین جامعه ارزهای دیجیتال شک و تردید وجود دارد و برخی این ارز دیجیتال را به عدم داشتن پشتوانه کافی متهم می‌کنند. بنابراین بر خلاف بیشتر ارزهای دیجیتال، عرضه تتر محدود نیست، بلکه نسبت به تقاضای بازار، واحدهای USDT جدید تولید و عرضه می‌شود. واحدهای تتر نسبت به نیاز بازار و در دوره‌های زمانی مختلف از سوی شرکت آیفینکس تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌شوند و سپس از آنجا توسط معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند. بنابراین با این‌که تراکنش‌های USDT غیرمتمرکز است و روی بلاک‌ چین‌های بزرگی انجام می‌شود، توزیع واحدهای آن کاملاً متمرکز است و نمی‌توان آن را یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز نامید.

خرید تتر (Tether)

تقریباً تمامی صرافی‌های مطرح رمزارزجهان مثل Bitfinex، Binance، Bittrex و Poloniex خدمات رسانی با تتر را انجام می‌دهند و تتر یکی از رمزارزهای محبوب کاربران آن‌ها به شمار می‌رود. برای خرید تتر بهترین کار مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. در اسنپ مانی شما می توانید مبالغ ریالی خود را تبدیل به تتر و همچنین دلارهای تتر خود را با قیمت مناسب و با پرداخت سریع به ریال تبدیل کنید.

انواع دلار تتر:

وقتی صحبت از تتر می شود در ۹۹ درصد مواقع منظورمان دلار تتر (USDT) می باشد.
۱- USDT-ERC20 دلار تتر مبتنی بر بلاکچین اتریوم
۲- USDT-OMNI دلار تتر مبتنی بر بلاکچین بیتکوین
۳- USDT-TRC20 دلار تتر مبتنی بر بلاکچین ترون

آدرس انواع کیف پول تتر:

آدرس انواع کیف پولهای تتر ذکر شده نیز با هم متفاوت می باشد و کاربران حتما می بایست هنگام نقل و انتقال به این موضوع توجه کنند چرا که ممکن است وجوه از دست بروند. آدرس کیف پول تتر omni شبیه آدرس بیتکوین می باشد و آدرس کیف پول تتر ERC20 شبیه آدرس اتریوم و با حروف 0x شروع می شود.همچنین آدرس کیف پول تتر TRC20 شبیه آدرس کیف پول ترون می باشد و با حرف T شروع می شود.

کارمزد در تتر:

میزان کارمزد انتقال تتر در انواع کیف پولها و صرافی ها متفاوت می باشد اما به طور کلی بیشترین کارمزد انتقال در این ارز هم بسیار پایین تر از سرویسهای انتقال پول دیگر است و از مزایای آن می توان به ثابت بودن کارمزد اشاره کرد که هر چه مبالغ بالاتر رود نیز کارمزد همان میزان تعیین شده می باشد. اخیرا در تتر ERC20 که بسیار پر کاربرد می باشد کارمزدها با توجه به رشد قیمت اتریوم مبلغی متغییر بین ۱ تا ۸ دلار در کیف پولها و صرافی های مختلف می باشد. به همین منظور استفاده از تتر TRC20 که کارمزدی نزدیک به صفر دارد بسیار در حال رواج می باشد و توصیه می شود در تراکنش های خود به جهت ناچیز بودن کارمزد از این نوع تتر استفاده شود و ذکر این نکته هم ضروری است که از لحاظ کارایی هیچ تفاوتی با تتر ERC20 ندارد.

کیف پول‌های تتر (USDT)

واحدهای تتر (USDT) غیرفیزیکی و دیجیتالی هستند، بنابراین باید آنها را روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کرد. تتر یکی از معدود ارزهای دیجیتالی است که دسترس ‌پذیری بسیار بالایی دارد و روی ده‌ها کیف پول (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) قابل ذخیره‌سازی و انتقال است. واحدهای USDT را می‌توان روی کیف پول‌های رسمی اتریوم (به‌صورت توکن ERC-20)، اومنی، بیت کوین کش و ترون ذخیره کرد. همچنین صرافی ها نیز دارای کیف پول تتر می باشند که می توان از آنها نیز استفاده کرد. صرافی هایی نظیر بایننس، بینفینیکس، کوینکس و… از جمله بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای ذخیره USDT می‌توان به مای‌اتروالت (Myetherwallet)، کوینومی (Coinomi)، تراست والت (Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic Wallet) اشاره کرد. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) هم در میان دو کیف پول سخت‌افزاری برتر قرار دارند که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. به جز این کیف پول‌ها، می‌توانید از کیف پول‌های بسیار زیاد دیگری هم بهره ببرید، اما قبل از نصب و استفاده از یک کیف پول از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید قبل از استفاده از کیف پول یک ارز دیجیتال، حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید. معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به کاربر یک مجموعه ۱۲ تایی از کلمات انگلیسی نمایش می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کرد. در صورت حذف شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری، کاربر می‌تواند دارایی‌های خود را دوباره بازیابی کند. اگر از کیف پول خود بک‌آپ نگیرید، با حذف شدن کیف پول، سرقت و یا خرابی دستگاه، هرگز نمی‌توانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

قیمت (Tether)

همانطور که اشاره کردیم، قیمت تتر همواره برابر با ۱ دلار آمریکا است، چون به ازای هر واحد USDT یک دلار در خزانه بانک‌ها نگهداری می‌شود. اما اگر به نمودار قیمت تتر توجه کنید، قیمت USDT همیشه برابر با یک دلار آمریکا نیست و گاهی اوقات شاهد نوسانات جزئی در آن هستیم. برای مثال، گاهی اوقات قیمت ۰.۹۸ دلار و گاهی اوقات ۱.۰۱ دلار است. علت این موضوع این است که قیمت تتر با جفت ارز USDT/USD در صرافی‌های مختلف از جمله بیتفینکس مشخص می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که معامله‌گران حاضر باشند تترهای خود را با قیمت پایین‌تر از یک دلار بدهند و به جای آن سریع‌تر دلار واقعی بگیرند، قیمت کمی پایین‌تر از یک دلار خواهد بود. می‌توان گفت که قیمت USDT اعتماد به این ارز دیجیتال نسبت به دلار واقعی را نشان می‌دهد. در ایران معمولاً قیمت بالاتر از قیمت واقعی دلار در بازار است. برای مثال، اگر قیمت دلار در بازار آزاد ایران ۱۷,۰۰۰ تومان باشد، احتمالاً در صرافی‌های آنلاین هر واحد USDT با ۱۷,۴۰۰ تومان معامله می‌شود.

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

زیرا به ازای هر واحد تتری که تولید می‌شود ۱ دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری شده است که به عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند.

چگونه تتر بخرم؟

برای خرید تتر بهترین کار مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. در تراست مانی شما می توانید مبالغ ریالی خود را تبدیل به تتر و همچنین دلارهای تتر خود را با قیمت مناسب و با پرداخت سریع به ریال تبدیل کنید.

چه کیف پول‌هایی از تتر پشتیبانی می‌کنند؟

ده‌ها کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تتر پشتیبانی می‌کنند. از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری که از تتر پشتیبانی می‌کنند می‌توان به مای‌اتروالت (Myetherwallet) کوینومی (Coinomi)، تراست والت (Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic Wallet) اشاره کرد. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) هم در میان دو کیف پول سخت‌افزاری برتر قرار دارند که می‌توان تتر را در آنها ذخیره کرد.
استیبل کوین (stablecoin) چیست؟

هر تتر معادل یک دلار آمریکا ارزش گذاری شده و از این رو دارای قیمت ثابت است. به دلیل قیمت ثابت به این رمزارز، استیبل‌کوین هم گفته می‌شود که از ثبات ارزش آن خبر می‌دهد. بسیاری ازمعامله‌گران بازار از آن در راستای حفظ ارزش دارایی‌های رمزنگاری شده خود استفاده می‌کنند. چند رمزارز دیگر مثل USD coin، True USD تحت عنوان استیبل‌کوین فعال هستند که هیچ یک موفق نشده‌اند به جایگاه تتر دست یابند.

چه کسانی از تتر استفاده می‌کنند؟

تریدرهای حرفه‌ای عاشق تتر هستند و در بسیاری از موارد برای حفظ ارزش سرمایه خود از آن کمک می‌گیرند اما تریدرها تنها طرفداران تتر نیستند، تجار هم برای نقل و انتقال‌های کوچک پول در راستای اهداف تجاری از تتر استفاده می‌کنند، چراکه هزینه انتقال پول را به صفر می‌رساند. حواله پول از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها با هزینه‌های زیادی همراه است که استفاده از تتر نیاز شما به آن‌ها را برطرف می‌کند. گاهی افرادی که زیاد به کشورهای مختلف سفر می‌کنند از تتر برای انتقال وجه استفاده می‌کنند تا مشمول تغییرات قیمت‌های ارزهای رمزنگاری شده هم نشوند.

 

پر سود باشید. تراست مانی

مطالب پیشنهادی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.